Matalan kynnyksen palveluilla on paikkansa ennakoivassa hyvinvointityössä

Matalan kynnyksen palvelut tarjoavat varhaista tukea, tavoittavat palveluja tarvitsevia ihmisiä ja tarjoavat tekemistä yhdessä toisten kanssa. Matalan kynnyksen palveluilla tarkoitetaan palveluja, joihin on esimerkiksi sotepalveluihin verrattuna helpompi päästä. Esimerkiksi ajanvarausta, lähetettä, maksusitoumusta tai palvelutarpeen arviointia ei tarvita. Asiointi ja osallistuminen on vapaaehtoista ja usein myös nimetöntä.

Matalan kynnyksen palveluilla pyritään tavoittamaan henkilöitä, jotka ovat jääneet syystä tai toisesta palvelujärjestelmän ulkopuolelle. Niillä tavoitetaan ihmisiä myös palvelujen tarpeen ennaltaehkäisemiseksi sekä hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamiseksi. Osallistumisen kynnystä madaltavat esimerkiksi tavoitellulle joukolle sopivat aukioloajat, sijainti, hinta (lähinnä maksuttomuus) sekä mahdollisuus asioida anonyymisti.

Matalan kynnyksen palvelua voi olla esimerkiksi lapsiperheiden perhekahvilat tai ikääntyneiden päivätoiminta. Päihde- ja mielenterveysongelmia kokeva voi saada neuvontaa, ohjausta ja vertaistukea. Työelämän ja opiskelun ulkopuolella oleville nuorille voidaan tarjota vapaa-ajan toimintaa tai vaikka ohjausta ammatinvalinnassa. Maahanmuuttajille kielikursseja, vähävaraisille ruoka-apua tai talousneuvontaa. Moni pitkäaikaissairaiden järjestö tarjoaa vertaistukea ja ohjausta sairastuneille ja heidän läheisilleen.

Usein matalan kynnyksen palveluissa pyritään tuomaan monia palveluja saman katon alle, esimerkiksi yhdistämällä päivätoimintaan terveysneuvontaa ja palveluohjausta tai perhekahvilatoimintaan neuvolatoimintaa, vertaistukea ja harrasteryhmiä. Taustalla on pyrkimys ymmärtää kohderyhmää, heidän elämäntilannettaan ja tarpeitaan.

Matalan kynnyksen palveluja tuotetaan useimmiten järjestöjen ja seurakuntien toimesta tai ainakin yhteistyössä näiden kanssa. Tällaisella toiminnalla on tärkeä rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä terveyserojen kaventamisessa. Kyse on myös taloudesta: panostus ennaltaehkäisyyn on iso säästö korjaavissa palveluissa. On inhimillistä ja taloudellista tiivistää yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa ja tuoda matalan kynnyksen palvelut yhä vahvemmin osaksi hyvinvointityön kokonaisuutta.

Kuva_ Pixabay

Teksti julkaistu 23.5.2021: https://www.facebook.com/reetta.nick.vihreat

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: